Nešťastník

Balla: Unglik

Nešťastník

Martin Kasarda

Zahľadený do sveta, ktorý sa odohráva na pomedzí šera neistoty každodennej premenlivosti a vlastných paranoických predstáv zostáva aj vo svojej najnovšej knihe jeden z najzaujímavejších slovenských spisovateľov, ktorý rád vystupuje len pod menom Balla.

Jeho piatu knihu tvorí jedenásť pôvodných poviedkových textov a päť  koláží, ktoré poskladal z rôznych textov (od Biblie po Burroughsa),  pričom spojivkom je motív tekutiny. Tieto koláže sú akousi cifričkou,  nepotrebnou ozdôbkou, ktorá pôsobí chvíľami ako surrealistický manifest a inokedy ako plácanie dve na tri. Zaujímavejšie a podnetnejšie sú  samotné Ballove texty. Objavujú sa v nich motívy, ktoré posúvajú Ballovo písanie o krôčik ďalej, vytrhávajú ho z nekonečného sebazrkadlenia v priestoroch kaviarní, tajomných mestských kútov, prázdnych izieb. Do jeho textovej hry vstúpili motívy, ktoré bývalú temnotu priežiarujú  iróniou, humorom, nadhľadom. Aj keď ballovsky intelektuálnym a podobným skôr úškľabku klauna pár centimetrov pred sebazničením, než bezduchej zábavy. Nákup extravagantných topánok sa mení na mučivú anabázu,  počítačový vírus matrixovsky deštruuje obecný hodokvas, mystický Alef zmení introverta z pivnice na bossa, ktorý ovládne celý panelák. Hlavnou postavou Ballových próz je nešťastník, tak ako Unglik z poslednej poviedky (nemecké unglück znamená nešťastie), ktorého hlodá túžba po pomste kvôli nevere.

Ballove texty sú v prvom rade konštrukciami, hrami s významom a nosnosťou slova. Azda najviac pripomínajú Samuela Becketta a jeho romány. Samotné príbehy sú len kostrami, na ktoré sa mäso slov viaže.  Takéto texty sa nečítajú ľahko, zato vedia priniesť občas aj hlboký  čitateľský zážitok.

Martin Kasarda
Formát, 29.9.2003

KK Bagala, PO BOX 99, 810 00 Bratislava 1