Do tohto domu sa vchádzalo širokou bránou
Zobrané poviedky kultového spisovateľa z rokov 1958 - 1968.
„Rudo Sloboda pre mňa predstavuje najväčšieho slovenského spisovateľa. Myslím si, že v podstatnej miere ovplyvnil prozaikov najmä mojej generačnej platformy. Nenaučil nás písať, ale dal nám metódu: upútal našu pozornosť istým smerom. Možno nikoho neurazím, keď poviem, že nebyť Slobodu s jeho videním sveta, nebolo by ani Taragela, Otčenáša, Pišťanka... Prinajmenšom by sme boli iní, ako sme dnes. Rudo Sloboda je Miles Davis slovenskej literatúry.“ (Peter Pišťanek)Rudolf Sloboda. Excentrik, ktorý zmenil slovenskú literatúru
Jeden z najvýznamnejších slovenských spisovateľov 20. storočia by sa dnes dožil 75 rokov.
Svojrázny zjav, ktorý dokázal počas celého svojho života prekvapovať
na oboch frontoch: v literatúre, aj v civilnom živote. Napokon, tieto
dve reality sa u neho prelínali ako u málokoho iného. Hrdinom väčšiny
jeho kníh je postava nápadne podobná jemu samotnému, žijúca v tej istej
dedine (dnes už bratislavskej časti) - Devínskej Novej Vsi a riešiaca
takmer identické problémy. Avšak Rudolf Sloboda sa tým najbanálnejším
skutočnostiam dokázal venovať s majstrovstvom nepodobným nikomu pred ním
a nikomu po ňom. „V jeho diele je zvláštna zmes rafinovanosti,
bujnosti, existenciálnych úzkostí a subjektivizmu, čo bola za jeho čias
vzácnosť,“ opisuje literárny kritik Milan Šútovec. „Spolu s Petrom
Jarošom sa mu podarilo vytvoriť špecifický variant absurdnej grotesky a
spolu s Jánom Johanidesom zas zmenil pohľad na spisovateľa, ktorý bol
dovtedy považovaný za čosi vznešené a vážne. Samotný Rudo bol totiž
excentrik,“ dodáva Šútovec. Za svojho života napísal viac ako dvadsať
románov, okrem toho písal drámy, poéziu, scenáre a hoci sa stal symbolom
moderného intelektuálneho románu (kritici za jeho najprelomovejšie
dielo pokladajú román Rozum), podľa mnohých zostávajú najsilnejšie práve
jeho poviedky. „Sloboda bol geniálny, nedocenený poviedkár formátu
Čechova, Forsytha alebo Hemingwaya,“ myslí si spisovateľ Peter Pišťanek.
Kupoval nám vodku. A počúval nás
Jeho priatelia si na neho však spomínajú v prvom rade ako na
mimoriadne láskavého, ústretového a otvoreného človeka. V jeho
schátralom dvojizbovom domčeku, kde žil desiatky rokov bez ústredného
kúrenia a vodovodu, s dcérou Evou a psychicky chorou manželkou, údajne
prijal každého, kto ho práve zastihol doma: nielen mnohé významné
osobnosti vtedajšieho (a budúceho) kultúrneho života, ktoré si u neho
podávali kľučky ako u málokoho iného. „Za ním mohol prísť hocikto,
nikoho neodmietol. Na rozdiel od rodičov a iných zodpovedných dospelých,
ktorí nám všetko zakazovali a prikazovali, on nás ponúkal cigaretami,
pozýval nás na pivo či vodku, ba dokonca počúval naše názory,“ spomína
prekladateľ Otto Havrila, ktorý ho spoznal ako 20-ročný, vzal si jeho
dcéru a od jeho smrti sa stará o Slobodovu literárnu pozostalosť. „Nikdy
nám nedal najavo, že on je už klasik a my len chodiace prísľuby,“
pripája sa Peter Pišťanek, ktorý ho takisto navštevoval od svojej
mladosti.
Prevrátil vám svet
Sloboda ľudí priťahoval svojím rozprávačským majstrovstvom a
originalitou myslenia. „Do všetkého sa vyznal. A spôsob, akým nazeral na
všedné veci okolo nás, ale aj základné pojmy ako láska, smrť a vojny
bol úplne iný, nekonvenčný. Niekedy to jednoduchšie a štandardnejšie
založenému človeku, napríklad mne, až vyrážalo dych,“ priznáva Pišťanek.
Havrila dodáva, že mal schopnosť prevrátiť človeku svet, pozrieť sa na
vec úplne z iného uhla.
Mnoho ľudí, najmä susedov, mu jeho osobitosť nedokázalo odpustiť, a
jeho táto neschopnosť byť prijatý ľuďmi okolo seba podľa Pišťanka veľmi
škrela. Jeho existencia bol už za jeho života opradená množstvom mýtom,
voči mnohým z nich do konca života márne bojoval. „Napríklad voči tomu,
že si býva v izbietke dva krát dva metre a je tam šťastný. Je síce
pravda, že rád býval pri záhrade, lebo mal rád psy, ale rád by býval aj v
normálnom dome, keby si naň mohol zarobiť normálnym čestným spôsobom -
nie tak, že podpíšem členstvo v KSČ a za odmenu dostanem byt alebo vilu
pod Slavínom,“ komentuje Havrila.
Smrť nie je najhoršia
Na druhej strane, Sloboda nebol žiadny disident a jeho knihy podľa
slov Pišťanka do veľkej miery vychádzali najmä vďaka podpore kamarátov,
ktorých mal aj medzi komunistami. Až do prevratu však bojoval so silnou
cenzúrou. „Jeden z nezabudnuteľných zážitkov bol pohľad na scenzurovaný
rukopis Uršule niekedy v polovici 80. rokov. Také niečo som nikdy
nevidel: z pôvodne 450-stranového rukopisu bolo vyškrtaných 300 strán, a
to každá jedna červeným večným perom. Chudák Rudo sa prerátal - začala
sa perestrojka a on si myslel, že sa už dá slobodne písať,“ spomína
jeho zať. Jeho diela napriek tomu dodnes očarúvajú svojou úprimnosťou,
humorom, ale aj schopnosťou zaujímavo opísať aj umývanie riadu alebo
rannú mrzutosť, či nepateticky sa zamýšľať nad otázkami života a smrti.
„Raz som bol uňho, dostal chuť na pivo, tak vzal psov a vyrazili sme
do krčmy. Cestou som o čomsi táral a použil som floskulu ´bolo to horšie
ako smrť´ a Rudo zamrmlal, akoby to ani nehovoril mne, ale len pre
seba: ´Smrť nie je najhoršia´,“ spomína na jedno zo spoločne strávených
popoludní Otto Havrila. Nie dlho nato si Rudolf Sloboda dobrovoľne vzal
život. 6. októbra 1995 sa obesil vo svojom dome. Ako 57-ročný, na
vrchole slávy, ktoré mu priniesli jeho ponovembrové romány Krv či
Rubato, ako aj drámy Armagedon na Grbe a Macocha.